Elina Sundström
Yoga World
Resa i YogaThailand

Solhälsning med extra stretch, öppning och balans

Hej!

Solhälsningen är något av det vanligaste du kan stöta på inom de flesta yogaformer. Solhälsningen kan också varieras i evinnerlighet. Du kan lägga till krigare och en himla massa annat i din solhälsningsserie, eller jobba med olika känsla genom tempo, rak hållning eller flödande, stanna många andetag i varje position eller röra dig med varje andetag till en ny position. Även grunden skiljer sig åt, varav du kan stöta på olika sätt att utföra den bland olika skolor och lärare.

Solhälsningen(arna) har det mesta! Du sträcker ut kroppen och får holistisk styrketräning, och gör du flera i rad med tempo kan pulsträning utlovas. Balans- och stabilitetsträning tillkommer än mer om du väljer att gå upp till hög lunge med armarna upp mot taket/himlen och eventuellt förlänga ryggraden och öppna upp över bröstkorgen till en bakåtfällning. (Obs – gör detta lugnt och kontrollerat med varsamhet för din ländrygg. Se till att jobba med förlängning, ej hänga i ryggen).

Dessutom blir man ofrånkomligt avslappnad av inversions så som nedåtgående hund är. Huvudet ned mot golvet för cirkulationen dit. Och långa andetag på det – solhälsningen är perfekt multiövning med många fördelar för kropp och själ. Det fina är att trots de enkla återkommande övningarna, finns det alltid något nytt att upptäcka – hur din kropp känns just nu, och lyssna till vad den har att säga. Kan du upptäcka något nytt inuti dig i dag? Eller bara kör på i härligt tempo och kom in i ett flow. Yogan erbjuder många intentioner!

Här – en flödande solhälsning som vi körde på Sunshine massage school:

IMG_1819

Börja i tadasana (stå med rak hållning handflatorna framåt). Andas in och för armarna upp över huvudet. För extra öppning av bröstmusklerna –  gör en bakåtfällning. Du skjuter då fram höften lätt och sträcker dig så långt upp stt du fäller bak. Obs ej hänga i ländryggen utan stark bål lyft dig upp!

thumbnail_IMG_1823

Andas ut och fäll ned (nej du behöver inte nå tårna!)

thumbnail_IMG_1825

Kom upp i ett “litet bord” genom att ha händerna på framsidan av vaderna eller i golvet på ett inandetag.

IMG_1827

Andas ut och kom ned till framåtfällning sedan bak med ena benet. Knä eller tå i marken.

thumbnail_IMG_1829

 

Andas in och förläng ryggraden och öppna upp över bröstkorgen. Alternativt låg lugne genom att ha knät i marken – eller hög lunge med tårna i.  Hälen pekar bakåt på bakre benet för ett aktivt och stabilt ben.

thumbnail_IMG_1832

Andas ut och fäll fram sedan bak till en nedåtgående hund. Med raka eller böjda ben.

thumbnail_IMG_1834

Dyk ned som en våg mot marken på ett inandetag, huvudet och bröstkorgen nuddar nästan marken innsn du fortsätter vågen upp till en uppåtgående hund som på nästa bild.

Alternativt kom till en planka med knäna i och kom ned med bröstkorgen i mattan innan du kommer till en liten kobra där bröstkorgen är över marken men mage, ben och höfter i marken. Observera att dessa två bilder inte är nybörjarsolhälsningar och var varsam med ländrygg och skuldror i positionen. Öva först att göra solhälsningen med liten kobra och kontrollerar ned, för att öva in rörelsemönstret med axlar och skuldror långt ifrån varandra, armbågar tätt intill kroppen och aktiv core. Sakt kobra där du jobbar aktivt med förlängning framåt snarare än att hänga bakåt.

IMG_1836 IMG_1838

Efter kobran eller uppåtgående hund – kom ned helt på marken igen på ett utandetag eller till en planka och vidare bak till nedåtgående hund.

Obs på bilden är jag på väg upp mit hunden igen därav ej rak linje och rumpan upp i vädret.

IMG_1845

Modifiering – andas in och kom.upp i trebent hund – foten bakåt och uppåt behöver givetvis inte gå upp i taket det blir en uppåtgående huvd i alla fall. Aktiv core och vikten bak mot fötterns.

IMG_1851

Andas ut och kom fram med foten mellan händerna.

Andas in och kom upp i valfri lunge (knä eller tår i marken). Vill du lägga till extra öppning och balans så gå långsamt till en bakåtfällning som på bilden.

IMG_1854

 

Andas ut och ta med dig bakre benet fram i en framåtfällning.

thumbnail_IMG_1825

Andas sedan in i ett bord – ut fäll till framåtfällning igen.

IMG_1858

Andas in och kom upp med armarna över huvudet – andas ut fäll till namaste-position framför bröstkorgen och sedan till utgångsposition med händerna tittar framåt.

Nästa solhälsning – börja med andra benet bak i lungen.

Må gott!

/Elina

Stort tack till Lisa Binkley, kurskamrat på Sunshine massage school för bilderna.

Annons
Annons

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.