Elina Sundström
Yoga World

Utmaningar i yoga är inte till för att visa att “vad dålig jag är, jag måste ändra på mig, jag är fel, varför kan jag inte, vad svag/stel/korkad jag är” eller för att man skulle vara en bättre yogi eller människa för att man kan klara en avancerad position. Den mest avancerade positionen är nog för övrigt för många att sitta i meditation. Stilla sinnet och inte sträva, förändra, förbättra, vara på väg, utan vara i det som är, medvetet närvarande. Yoga är som bekant “att förena” – att vara här med kropp och själ. För att synka viljorna. Kroppen kan vilja en sak och hjärnan en – kan vi lära oss att göra det bästa för oss som helhet? Yogautmaningar är därmed som vilken utmaning som helst i livet – ett sätt att lära känna oss själva på, och hur kan hantera med- och motgångar.

Utmaningar kan hjälpa oss in i närvaro, att lura hjärnan att vara fullständigt koncentrerad på det vi gör, och att upptäcka vad som händer inuti oss när vi testas. En yogautmaning kan givetvis vara t.e.x att klara en balans- eller styrkeposition, det kan vara motivatorn, och roligt. Men ännu viktigare för mig, är att dra lärdom av vägen dit. Och se – vilka förhållningssätt är gynnande för mig, och vilka är det inte?

Vilka tankar gör att jag mår bra, vilka gör der inte? Hur vill jag bete mig mot mig själv när jag inte ännu kan det jag vill, eller är så som jag önskar att jag skulle vara? Självmedkänsla i utmaningar är inte att ge upp sina mål – det är att veta varför jag vill nå målet, och att vara vänlig och medkännande på vägen dit. Så som jag skulle ha varit mot min bästa vän.

Jag har under Wanderlust festival testat slackline yoga (yoga på en lina – eller snarare “hur många gånger kan man ramla på en timme”-undersökning) och SUP-yoga. I det sistnämnda var det intressant att se hur de vanliga positionerna som nedåtgående hund och krigarna genast blev en utmaning. Jag behövde vara 100% närvarande hela tiden. Och reflektera kring nya upplevelser och svårigheter. Jag är så glad över att jag har övat mycket på att just att bli medveten om hur jag så snabbt kan börja tänka mycket negativt om mig själv – och att jag faktiskt ändrat inställning i många fall, till mer tillåtande, lustfyllt och vänligt. De gamla hårda orden och känslorna kan komma fram än, men jag har verktyg att hantera dem i dag. Detta är min största vinst – miljarder gånger bättre än att kunna hjula på en lina eller bli en SUP-yogimaster (även om det vore skoj).

Hur förhåller vi oss till utmaningar – kastar vi oss in i dem eller ger upp direkt? Varför vill vi in i utmaningen (eller struntar i det utan att kanske ens försöka fast vi vill), och vad tänker och känner vi längs vägen?

Det är det som medveten närvaro kan lära oss. Hur vi fungerar, varför och hur vi vill förhålla oss till oss själva och det vi gör – det är ett val. Vi kan välja förhållningssätt – och öva på det sättet att tänka och agera. Till slut blir det vår nya vana. Vi kan i utmaningarna skapa gynnsamma sätt att kommunicera med oss själva – både när vi väljer att fortsätta, och när vi tycker att vi har testat och att utmaningen inte var för oss. Medvetet närvarande kan vi välja vad vi vill fokusera på, när, hur och varför. Och förhoppningsvis bli mer självmedkännande, vänliga och ansvarsfulla över våra egna mål och vägar att ta oss dit.

Må gott

Elina

 

Annons
Annons

3 kommentarer

  1. Intressanta funderingar. Jag gör idag endast restoritivyoga och yoga indra och för mig är det alldeles tillräckligt i min situation idag. Tänker att yoga är ett sätt att vara just här och nu. Yoga på en lina skulle vara en alldeles för stressande utmaning för mig, men i rätt tid och situation skulle den säkert vara väldigt mycket yoga-här-och-nu! Då jag verkligen inte skulle kunna tänka på något annat än just här och nu gör jag detta. Kram

Lämna ett svar till Eva Svärd - Blogg om utmattningssyndrom Avbryt svar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.