Elina Sundström
Yoga World
Prova på-pass och Meningsfulla mötenResa i YogaYogafilosofiska funderingar

Första hjälpen för högkänsliga – författarintervju med Åsa-Saga

Hej!

I dag bjuder jag på en fin mejl-intervju med Åsa-Saga Hammarstedt, som har skrivit den mycket välskrivna, tänkvärda e-boken Första hjälpen för högkänsliga. Läsvärd bok att återkomma till ofta, för dig som känner igen dig i personlighetsdraget “Highly sensitive person” (återkommer i intervjun till vad detta innebär), eller har någon nära som gör det.. Kortfattat: Vi tar in mycket intryck – även subtila nyanser som många andra missar, och våra hjärnor och kroppar behöver mer tid att sortera dessa, för att inte bli överstimulerade.

Alla högsensitiva är givetvis olika och det är svårt att säga vad som är tecken på att man är högsensitiv, vad som är “normalsensitiv” – allt är ju flytande begrepp, och vad som är ens personlighet. Begreppsplaceringen spelar inte heller någon roll – så som mitt behov av att dra mig undan och ha tid i stillhet. Många av oss högskänsliga behöver tid antingen helt själva, eller åtminstone inte i stora sammanhang med mycket intryck hela tiden. Förr trodde jag dock att det var något fel på mig som hellre tillbringade tid i stallet eller med en god bok, än festade  eller bara !hängde” som mina jämngamla. 

Jag kan i dag anpassa livet efter mig och inte försöka passa in i en mall jag förr trodde att jag borde. Även om jag även ofta utsätter mig för stimulerande situationer och uppskattar detta också – förstår och beaktar jag att vila från intryck och ser inte mig som svag längre för att jag blir trött. Jag hoppas att du som läser antingen får kunskap som du har nytta av i ditt liv – eller får insikter om hur någon nära dig fungerar. Vi är alla olika – men det finns gemensamma nämnare, vilka några av våra högkänsliga gemensamma nämnare är presenteras här nedan. God läsning!

Du kan läsa mer och köpa boken här. De vackra bilderna har jag fått möjlighet att använda av Åsa-Saga.

thumbnail_Asa-Saga-Hammarstedt-Forsta-hjalpen-for-hogkansliga-1

 

Hej Åsa-Saga!

Först och främst ett stort tack för en fantastiskt tänkvärd, stärkande och fin bok. Jag som högsensitiv kände igen mig mycket och exemplen beskrevs med värme, omtanke och visdom. Jag uppskattar hur du tar upp dilemman så som överstimulering, att känna in så mycket att det ibland är utmattande och ångestfylld och svår balansgång mellan att rå om sig själv och finnas till för andra, på ett mycket tillåtande och genomtänkt vis. Och de positiva aspekterna får en stor roll: Vår ofta stora kreativitet, kompetens att dra nytta av från alla intagna intryck, reflektionsförmåga och kanske framför allt förmågan att njuta fullt ut av det fina i livet eftersom vi har lätt att se/höra/känna de vackra små detaljerna och få en stark sinnesupplevelse. Jag har sparat många exempel och meningar att återgå till om och om igen.

Åsa-Saga, presentera dig själv i några meningar!

Först – så roligt att höra din upplevelse av boken Elina, och att du tyckte om den! Det gör mig lika glad och stolt varje gång jag hör att den kan vara till hjälp och styrka och inspiration för någon!

’Första hjälpen för högkänsliga’ är alltså skriven av mig, Åsa-Saga Hammarstedt, som är en högsensitiv kreatör och språkkonsult från Norrland, där jag bor i en liten röd stuga på en bergssida med vy över vattnen och skogarna på Höga Kusten. Jag har varit högsensitiv i hela mitt liv, men precis som för många andra så är det först de senaste fem åren som jag har lärt mig att begreppet finns – vilket har varit en stor lättnad för mig. Det är så stärkande att få ord och språk för saker. Och att se att man inte är ensam!

thumbnail_Asa-Saga-Hammarstedt-med-Forsta-hjalpen-for-hogkansliga

Vad fick dig att skriva boken?

Jag skrev den egentligen främst för att jag själv tyckte att den saknades. Jag har alltid tyckt om information och begriplighet och när saker är konkreta, och visst, det fanns böcker om högkänslighet innan, men jag ville skapa en handfast guide som kunde hjälpa mig med det rent konkreta navigerandet i tillvaron, som högsensitiv. För samhället och kulturen vi lever i just nu och just här är ju inte direkt så anpassade för högsensitiva. Helst ska man ju vara robust och oändligt intryckstålig och kunna ha minst femtio bollar i luften samtidigt. Det kan bli något överväldigande om man råkar ha ett högsensitivt nervsystem.

Så – jag ville göra en kärleksfull och vänlig och tillåtande Första hjälpen-guide att använda direkt i stunden. Konkret, handfast, men väldigt kärleksfullt. Det kändes viktigt för mig att boken är vänlig och mjuk i tonen, eftersom det är så lätt att börja anklaga sig själv och tänka att man är fel, att man borde tuffa till sig, inte vara så känslig, inte behöva vila så mycket. För att man jämför sig med fel sorts ideal kanske. Jag ville skapa en motvikt till den självhårda rösten.

I boken har jag samlat alla kloka råd, tips, strategier, övningar och kunskaper som jag själv har stött på under ganska många års utforskande av det här. Och jag tycker själv att resultatet – den här e-boken – har blivit rikt och hjälpsamt och alldeles fantastiskt. Jag blir så glad och stolt när jag läser. Och till min stora glädje verkar de som läser boken tycka samma sak!

För dem som aldrig hört begreppet högsensitiv – vad är det?

Begreppet högsensitiv – Highly Sensitive Person – myntades i mitten av 1990-talet av den amerikanska psykologen Elaine N Aron. Det är ingen diagnos, ingen personlighetsstörning, och heller inget nytt påfund, utan snarare en beskrivning av ett personlighetsdrag som forskare funnit att mellan 10-20% av människor och 10-20% av många djurarter tycks besitta.

De högsensitiva individerna har fler ”känselspröt” ute; de är mer observanta, läser av omgivningen djupare och mer detaljerat, och tar in och bearbetar informationen noggrannare och djupare än andra. De känner mer, helt enkelt.

Och gissningsvis har det varit evolutionsmässigt fördelaktigt att en femtedel av flocken haft just så sensibla känselspröt: det är till exempel de som först upptäckt rovdjuren och kunnat varna sina kompisar.

Asa-Saga-Hammarstedt-Soluppgang-over-Vagsfjarden

Vad har kunskapen om högsensitivitet betytt för dig?

För mig har det framförallt inneburit en lättnad. Det har varit så läkande och gott att få ord på det här personlighetsdraget, och att få lära sig dels hur man ofta fungerar som högsensitiv (och att det inte är jag som borde ”skärpa mig”) och dels få se att de finns så många andra som fungerar likadant.

Rent generellt tänker jag att det nu ju finns ett begrepp, ett språk, för ett personlighetsdrag som kanske alltid har funnits, och det gör ju att det blir normaliserat i någon mån. Istället för att det helt enkelt inte talas om och inte finns. Det gör ju att väldigt många människor slipper känna sig ”fel” och överkänsliga och onormala. De slipper anklaga sig själva för hur de fungerar. Och det tycker jag är alldeles underbart.

Vad är det du uppskattar mest med att vara en högsensitiv person?

Åh, det finns ju mycket, men jag tycker nog extra mycket om den stora förmågan att njuta av sinnesintryck. Det blir ju liksom mer liv då, och jag har svårt att tänka mig hur det skulle vara utan glädjen jag kan känna över naturens skiftningar, vacker konst och musik, poesi, dofter, allt sådant.

Sedan är det ju himla roligt att bo i en kropp med en hjärna som kan tänka så pass mycket utanför boxen också. Att vara den som kan tänka annorlunda, som kan sammanfoga tankar till något som andra inte tänkt på, och komma med nya idéer.

Och lyssnandet! Att kunna lyssna på djupet. Det gör att jag verkligen kan möta andra människor, och det ger stort värde till mitt liv.

Asa-Saga-Hammarstedt-Skrivande-hemma-i-vardagsrummet

Vad är svårast för dig med att vara högsensitiv – och hur hanterar du detta?

Det svåraste för mig, och kanske för många högsensitiva med mig, tycker jag är att hålla balansen i vardagen och inte bli överstimulerad. Det är inte för inte som jag har vikt hela den första fjärdedelen av min bok åt hur man kan ta hand om sig när man hamnat där – i det ledsna, orkeslösa, vill-bara-krypa-in-under-en-filt-och-stanna-där-läget. Och inte för inte som jag vikt hela den andra fjärdedelen av boken åt strategier som kan hjälpa en att alls slippa hamna där till att börja med.

För att slippa hamna i överstimuleringskrasch så försöker jag själv vara noga med att regelbundet landa i mig själv och stämma av med mig själv hur jag mår. Där är ju yoga och yoga nidra (en slags vägledd meditation i djup avslappning reds.anm) fina verktyg för att landa i kroppen och känna hur den känns, och meditation eller dagboksskrivande tycker jag är fina redskap för att checka in med tankarna och sinnet och känna vad som försiggår där. Ofta har vi ju ganska bra inbyggda barometrar, tänker jag. Men när vi tappar bort oss i stressens virvlar och tappar kontakten med oss själva och våra gränser och behov, då är det lätt hänt att köra på mycket mer än vad man egentligen orkar. Och då vaknar man en dag och är bara överstimulerad och förlamande trött och ledsen.

Så – självnärande rutiner är viktigt för mig för att ta hand om mig i min högsensitivitet. Jag skriver mycket om det i boken.

thumbnail_Asa-Saga-Hammarstedt-i-Skuleskogen

Vad är din största förhoppning med boken?

Åh. Först såklart att andra högsensitiva ska få vila i att det inte är något fel på dem. Att det inte är vi som borde skärpa oss, bli lite mindre känsliga och mer tåliga. Vi råkar ha ett nervsystem som tar in extra mycket intryck, bara. Det går inte att disciplinera bort.

Men sedan också att boken ska få bli en hjälp och en vän i deras vardag. För, det går ju helt bra att leva stort och rikt även fastän man är högsensitiv. Men det kan kräva att man använder sig av lite mer självnärande strategier än vad normalsensitiva behöver. Jag har gjort boken till en e-bok för att den ska gå enkelt att ha med sig i telefonen eller surfplattan överallt, så när man känner att det håller på att gå överstyr så kan man leta upp första bästa jobbtoalett och låsa in sig och ta fram boken och andas och låta den lotsa en till mera mjukhet och välmående, genom texterna, eller kanske genom meditationerna och ljudfilerna som den länkar till. Min förhoppning är att den ska vara första hjälpen. Det där konkreta. Som en första-hjälpen-låda. Fast i formen av en e-bok.

Asa-Saga-Hammarstedt-Forsta-hjalpen-for-hogkansliga-2

Stort tack Åsa-Saga!

Annons
Annons

4 kommentarer

    1. Hej Liza! Boken finns endast som e-bok. Fantastiskt fin bok i både textinnehåll och bilder!
      Kram

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.