Elina Sundström
Yoga World
Hälsa och hälsohets

Självbild – från ovän till vän?

Hur ändrar man en spegelbild? Den inre. Självbilden.

Acceptans, självmedkänsla, må bra i sig själv och livet – tar tid, och är kanske inte för någon något konstant. Förändra sina tankar om sig, tillåta sig att vara hela sitt osminkade jag med någon/några nära, är för en del att förändra och bearbeta grunder till en skadad självbild. Bygga om. Landa i sin kropp i stället för att springa ifrån. Tillåta kropp och själ det de behöver av omtanke, inte piskor, och byta ut tankar kan låta enkelt i teorin men ligger djupt när ovän ska vändas till vän – med sig själv. Möta den ångest som skapat kontrollbeteende, ångestätning eller som tas ut genom tankar på sig som person och hitta konstruktiva vis att hantera känslor är att skapa sig själv på nytt. Minska prestationsångest kan ske genom att omvärdera egna krav, sätta gränser och finna lämplig arbetsnivå – och behöber förankras inombords. Hur gör man då? Olika för alla.

Relationer tror jag är viktigt – att få hjälp sv någon, inte isolera sig ännu mer. Också: Mindfulness, yoga, musik, dans, djur (mycket tid i stallet), litteratur, skriva av sig har varit verktug för mig – vad som än är till konstruktiv hjälp, är bra. Men det kan vara ett arbete som inte börjar och tar slut och sen börjar ett nytt liv. Utan pågående i olika former.
För somliga kanske bilden blir vänlig på kort tid. Somliga kämpar länge. Kronprinsessan berättar i en intervju att ätstörningen är ett avslutat kapitel men att hon ännu kämpar med perioder av ångest och prestationsångest. För mig. Ja var på skalan är jag? Hälsa och ohälsa är inte alltid ett vara eller ett icke vara. Utan föränderligt. Medvetenheten behöver vara konstant för att se mönster. Men jag byggde så sakterliga en ny grund. Ett lära kännande och accepterande och allt mer av vän än ovän.

Jag sminkade i många år inte bara över akne och blemmor utan försökte dölja inre brister – för om någon såg hela mig skulle de väl tycka lika illa om mig som jag. Försökte kontrollera mig förändra hela mig som gick ut även över mat, träning och hur jag såg på personlighet, kropp och utseende. Stod många timmar och klämde, granskade och grimaserade framför spegeln. Ville förändra hela mitt sätt att vara – blev aldrig nöjd, slltid skam över att vara jag. Ångeståt och fick ångest över att jag ångeståt. Fick ångest över att jag fick ångest över det – folk har det ju värre, är jag inte ytlig nu? Men det handlade inte om spegelbilden. Utan självbilden.

Det viktigaste för att omvärdera självbilden har varit bra människor i mitt liv. Släkt, vänner? terapeuter. En hel massa eget arbete för det är inifrån förändringen sker, i tankar, känslor och sätt att agera. Men utan värdefullt stöd hade jag nog inte trivts med mig. Vi behöver spegla oss i vackra speglar om våra egna är trasiga. Tror jag.

Jag ska prata i kyrka i Örebro i september. Om självbild och hälsohets, ångest och verktyg till hälsa. Inte i egenskap av en som är sprudlande och fri. Utan i form av en som lämnat mycket bakom mig och har en del kvar. Utiffån dåtid och nutid. Glädje och ångest. Fokus på hälsofrämjande, med respekt för att det kan vara en kamp om skadad självbild. Som går att hela!

Hur gjorde/gör du för att bli friare, må bättre, bli vän med dig, din självbild och ev spegelbild?

Vad är goda råd till någon som är i självdestruktiviteten?

Annons
Annons

3 kommentarer

  1. Välkommen till Örebro fina du, hojta till om du har tid för en kaffe och kanske vill passa på att besöka Hallsberg! 😉 Kram!

Lämna ett svar till Elina Sundström Avbryt svar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.